Wykorzystaj w pełni potencjał cyfrowej rewolucji
Dzielimy się wiedzą, abyś mógł osiągnąć więcej
Automatyzujemy procesy biznesowe by zwiększyć wydajność
Wprowadzenie w organizacji nowego systemu do zarządzania, ma z reguły na celu ujednolicenie sposobu, w jaki realizowane są projekty.
Potrzebne jest jednak także ujednolicenie samych systemów, które mają pomóc sprawować kontrolę nad danym przedsięwzięciem. W tym miejscu często dochodzi do konfliktu między poziomem realizacyjnym a PMO, które mają różne oczekiwania odnośnie do wykorzystywanych rozwiązań.
Należy sobie uświadomić, że mamy do czynienia z dwoma odrębnymi poziomami zarządzania.
Poziom strategiczny wiąże się z dziesiątkami, czasem setkami działań, skoncentrowaniem na zagregowanym raportowaniu i podejściem finansowym. Poziom operacyjny zaś to nawet tysiące różnych zadań, na których odnotowuje się czas, systematyzacja wiedzy, potrzeba intuicyjnego interfejsu.
Należy mieć mocno na uwadze, że system wprowadzany jest dla kierowników projektów i dla zespołów realizacyjnych, ponieważ to oni wprowadzają do niego dane. Jednak zdarza się, że to właśnie controlling kładzie naciski na to, aby z systemu udało się wyciągnąć z dużą dokładnością wszystkie dane, co przekłada się na pewne oczekiwania względem kierowników. Ci ostatni zaś odbierają te potrzeby raczej jako zbędne utrudnienie. System staje się tylko miejscem, w którym trzeba zaraportować godziny, co jest często czynione niezgodnie z rzeczywistością. Mimo, że pod kątem cotrollingowym wszystko się zgadza, firma nie dysponuje realnymi danymi, zatem nie odnosi pełnej korzyści z inwestycji przeznaczonej na wdrożenie systemu do zarządzania projektami.
Mamy do dyspozycji następujące narzędzia do zarządzania:
Uzupełnieniem powyższych, będą rozwiązania procesowych do zarządzania fakturami sprzedażowymi, kosztowymi, budżetami, kontrolą wykonania, zamówieniami, umowami, różnego typu obiegów dokumentów. Możemy je budować z wykorzystaniem:
Proponujemy następujące rozwiązania:
Odpowiedź na to pytanie będzie trochę inna dla każdej firmy. Jednak najpierw należy rozważyć jeszcze 2 inne kwestie, które ostatecznie pozwolą na wybranie najlepszego systemu.
Pierwsze pytanie zmierza do tego, jaka jest granulacja zadań, które są w pełni zamknięte. Projekt ukończony w 67% oznacza, że zadania na sumaryczną wagę 67% zostały ukończone i odebrane przez klienta. Tylko takie podejście daje pewność na temat wiedzy o statusie projektu. Wiedząc, na którym poziomie znajdują się deliverable, można zastanowić się, jak podzielić dwa odrębne obszary zarządzania.
Drugie pytanie dotyczy tego, na którym poziomie firma bada rentowność projektu.
Odpowiadając na oba te pytania jesteśmy w stanie wybrać najlepszy system do konkretnej organizacji.